Once Upon a Studio: een viering van 100 jaar Disney

Once Upon a Studio
Een deel van de karakters in Once Upon a Studio (afb. Walt Disney Pictures)

Gisteren, 16 oktober 2023, op de 100ste verjaardag van The Walt Disney Company, verscheen op Disney+ de korte film Once Upon a Studio. Deze short is speciaal gemaakt om het jubileum te vieren, en dat is ook precies hoe het voelt: een viering van 100 jaar Disney.

In het kort het verhaal van Once Upon a Studio: het begint allemaal op het moment dat aan het eind van de werkdag alle werknemers het gebouw van Walt Disney Animation Studio’s hebben verlaten. Mickey en Minnie Mouse, die te zien waren in een afbeelding die aan de muur hangt, komen tot leven en roepen Tinker Bell of iedereen weg is. Nu de kust veilig is, trommelen Mickey en Minnie alle Disneyfiguren op om voor het gebouw te poseren voor een foto ter ere van 100 jaar Disney, wat na wat tegenslag uiteindelijk allemaal goedkomt, zoals dat hoort in een Disneyfilm.

Een korte film door fans voor fans

Voor mij voelde Once Upon a Studio als een korte film die gemaakt is door echte Disneyfans voor echte Disneyfans. Van elke film van Walt Disney Animation Studio’s komen er personages voor, en niet alleen van de speelfilms: zelfs een aantal korte films zijn niet overgeslagen. Het slaat natuurlijk nergens op dat al die karakters samenkomen, zeker omdat sommige dood zouden moeten zijn (Scar uit The Lion King of Clayton uit Tarzan bijvoorbeeld), maar toch is het grappig om al die geliefde figuren (543 in totaal) samen te zien.

Wat ik ook mooi vind aan Once Upon a Dream is het respect voor het oudere werk van de studio. Sommige stemmen die je hoort, zijn de originele stemmen van tientallen jaren geleden. Ook hebben ze bijvoorbeeld Peter Pan en Baloo de beer niet ineens met computergraphics gemaakt, maar in de getekende stijl zoals we kennen. Het kan er misschien wat vreemd uitzien als de CGI Mother Gothel uit Tangled ineens in de lift staat met de getekende Donald Duck, maar dat is wat mij betreft beter dan de animatiestijl aanpassen om alles maar hetzelfde te laten zijn.

In Once Upon a Studio kan een lied niet ontbreken

Het mooiste moment van Once Upon a Studio is het einde, wanneer de karakters voor de studio staan en samen een lied zingen. En niet zomaar een lied: When You Wish Upon a Star uit Pinocchio. Dit lied is in feite de theme song van Disney geworden en de melodie kent iedereen die een jeugd heeft gehad, dus een beter lied had niet gekozen kunnen worden. Ook mooi dat Japie Krekel, die het nummer zingt in Pinocchio, ook hier een soloregel krijgt. En die is niet ingezongen voor deze short; er wordt gebruik gemaakt archiefmateriaal om die lied nog één keer door Cliff Edwards, de originele stemacteur van Japie Krekel, te laten zingen. Veel mooier had niet gekund.

Once Upon a Studio laat zien dat de liefde er nog is

Once Upon a Studio moet je vooral niet gaan kijken als je op zoek bent naar een korte film met een goed verhaal. Maar in deze short gaat het ook helemaal niet om het verhaal. Het is bedoeld om samen met alle Disneyfans over de hele wereld 100 jaar Disney te vieren en even stil te staan bij wat deze studio allemaal voor moois heeft gemaakt. Wat mij betreft is dat goed gelukt. Je kunt 100 jaar Disney eigenlijk niet beter vieren dan door te laten zien dat de liefde waarmee Walt films maakte er nog steeds is, en dat is precies wat Once Upon a Studio doet.