Peaky Blinders is klaar: een review van seizoen 6

Tommy Shelby - Peaky Blinders
Cillian Murphy als Tommy Shelby (afb. BBC)

Het is klaar. Gisteren was de allerlaatste aflevering van Peaky Blinders te zien. Oké, we weten dat er nog een film aankomt, maar toch voelt het alsof de serie eruit moest gaan met een bang. En de laatste aflevering had daarin een hele belangrijke rol te spelen, want de rest van seizoen zes van Peaky Blinders voelde alsof het vooral toewerkte naar die laatste aflevering. Maar heeft deze ook aan de verwachtingen voldaan? Hier volgt een review van seizoen zes – met zo min mogelijke grote spoilers voor iedereen die nog wil kijken.

Het eerste deel van seizoen 6

Laten we eerst even teruggaan naar het begin van het seizoen. De eerste aflevering gaat verder waar vorig seizoen stopte: Tommy Shelby met zijn eigen pistool op zijn hoofd gericht. Door de trailer voor het laatste seizoen hoefden we niet bang te zijn dat Tommy zijn eigen hersenen uit zijn kop zou schieten, maar er was wel een andere tragische wending aan het begin van die eerste aflevering. We wisten al dat in de laatste aflevering van het vorige seizoen Aberama Gold en Barney (de schutter die Oswald Mosley moest doodschieten) vermoord waren. Maar er blijkt nog een derde persoon gedood te zijn, en dit verlies zorgt groot verdriet bij de Peaky Blinders.

Niet lang hierna maken we een flinke tijdsprong: we gaan vier jaar verder in de tijd. We zien hoe het leven van de personages op dat moment is. Sommige dingen zijn anders (Tommy drinkt bijvoorbeeld niet meer), maar andere dingen zijn niet veranderd. Zo zit Tommy nog steeds in het parlement en werkt hij nog steeds met de fascist Oswald Mosley. Mosley’s plannen zijn in de tussentijd alleen maar groter geworden, waarschijnlijk mede omdat Hitler inmiddels aan de macht is in Duitsland. Tommy is ook nog onderdeel van de plannen, maar Tommy heeft in de loop van het seizoen daarnaast nog een hoop andere dingen om zich mee bezig te houden.

Dat is ook meteen iets dat ik minder vond in dit seizoen. Het voelde alsof er steeds nieuwe subplots werden geïntroduceerd waarvan daarna niet altijd duidelijk was wat het nut ervan was en of het nog terug zou komen. Dat is de voornaamste reden waarom het grootste deel van het seizoen voelde als opbouw naar de climax aan het einde van het seizoen. Als je dit seizoen nog gaat kijken, moet je er dus op voorbereid zijn dat je de eerste afleveringen het gevoel kan hebben dat er niet zo veel is gebeurd.

De laatste aflevering van Peaky Blinders

De laatste aflevering voelde heel anders dan de rest van het seizoen. Het was meer als een film. Deels omdat de aflevering niet 60 maar 80 minuten duurde, maar ook omdat er veel gebeurde. Een aantal van de verhalen die waren geïntroduceerd werden afgemaakt – en dat ging gepaard met de dood van een aantal personages. Daarnaast waren er ook twee hoofdpersonages die (in elk geval tot de film er is) de familie verlaten hebben: één koos er zelf voor en de ander werd uit de familie verbannen door een nieuw familielid. Het laatste seizoen zat misschien niet vol met hele spannende momenten, maar in de laatste aflevering kwam het allemaal in één keer.

Deze spanning zat vooral in het middenstuk van de aflevering. Daarin staan drie situaties centraal. En voordat die situaties tot een climax kwamen, voel je als kijker al de dreiging. Uiteindelijk volgt er een vuurgevecht in de straten van Birmingham, een conflict binnen de Peaky Blinders zorgt voor een breuk in de familie en we zien de confrontatie tussen twee personages die al een tijdje een flinke vete hebben. Als dit allemaal achter de rug is, is er aan het eind van de aflevering ook nog een plottwist die alles op zijn kop zet en tegelijkertijd een goede verhaallijn voor de film opzet.

Conclusie

Peaky Blinders is één van mijn favoriete series. Het was dan ook jammer dat het begin van het seizoen niet helemaal was wat ik ervan verwacht had. Er zitten zeker goede momenten in, maar van een laatste seizoen van een spannende serie als deze had ik meer spannende situaties verwacht. Gelukkig was de laatste aflevering weer ouderwets Peaky Blinders. Dus als je aan dit seizoen gaat beginnen (en elke fan van Peaky Blinders moet dat natuurlijk doen), weet dan dat het uiteindelijk zeker de moeite van het kijken waard is.