Een terugblik op Wie is de mol? 2023

Wie is de mol 2023

Vanavond was de ontknoping van Wie is de mol? 2023. Zoals elk jaar zat deze aflevering weer vol molacties en beelden van hoe erg de mol plezier had in de rol. Nu het seizoen voorbij is, is het ook een mooi moment om erop terug te kijken. Daarom vind je in dit artikel een terugblik op seizoen 23 van Wie is de mol?

Laat ik beginnen met de mol zelf. Jurre heeft het heel knap voor elkaar gekregen dat in het hele seizoen alleen Daniël hem doorhad. Toch baal ik ervan dat hij de mol is. Online hadden steeds meer mensen de overtuiging dat het Jurre was en tijdens de laatste opdracht is er zelfs heel duidelijk in beeld geweest dat Jurre een tas liet wegvliegen van de boot. Het lag er in de laatste paar afleveringen steeds dikker op dat Jurre de mol was, waardoor de ontknoping minder leuk is. Ik had liever gehad dat het Daniël was geweest, omdat hij genoeg dingen gedaan heeft die heel goed bij een mol passen, maar dan meer sneaky dan Jurre. En misschien ook een beetje omdat ik al mijn punten in de app op Daniël had ingezet, maar dat terzijde.

Maar ondanks dat ik liever een andere mol gezien had, heb ik dit jaar weer genoten van Wie is de mol? en de speurtocht die erbij komt kijken. Ook dit jaar heb ik met mijn detectiveoog naar de afleveringen gekeken en met veel plezier allemaal theorieën bedacht waarom Daniël de mol was (ook al had ik weer ongelijk). Ook hebben we een aantal mooie plekken gezien, zoals tijdens de safariopdracht. En in de opdracht met het koor in aflevering 1 was het mooi om ook wat van de Zuid-Afrikaanse cultuur mee te pakken. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die sommige dingen deze serie wat teleurstellend vond.

Heel veel andere tests en executies

Een voorbeeld van iets waar ik niet zo van heb genoten zijn de eliminaties. We zijn gewend dat er aan het eind van elke aflevering een test en vervolgens een executie is. In eerdere seizoenen zijn er altijd wel twists geweest bij de test en executie, maar deze serie vond ik dat net wat te vaak gebeuren.

In aflevering 1 bleek meteen al dat de afgevallen kandidaat – in dit geval Sarah – een kans had om in het spel terug te komen (wat haar uiteindelijk niet lukte), in aflevering 4 was er de eliminatie waarbij degene met een rood scherm zichzelf kon redden door een koffer met een hoog bedrag in handen te krijgen, waardoor uiteindelijk niet Soy, maar Annick naar huis moest, in aflevering 5 waren er helemaal geen test en executie, in aflevering 6 hoefde je niet aan de test en executie mee te doen als je geen kist met jouw naam had meegenomen tijdens de roadtrip, in aflevering 7 werd de test analoog gemaakt en konden de andere kandidaten jouw antwoorden zien en ten slotte in aflevering 8 was er een test met daarin vragen over opdrachten die nog moesten komen. De executie was pas de volgende aflevering.

In dit seizoen waren er  dus eigenlijk alleen in aflevering 2 en 3 een normale test en executie zonder twists. Ik snap dat je het als programmamaker spannend wil houden, maar dit vond ik wat te veel van het goede. Daarnaast vond ik de executie van Annick en Soy eigenlijk ook niet eerlijk. Degene die de test het slechts heeft gemaakt moet in mijn ogen naar huis, niet zoals Annick in aflevering 4 degene die hem als op-één-na slechtste heeft gemaakt (tenzij je je verdiende jokers inzet natuurlijk). En om er zoals Soy uit te gaan op een test met vragen die voor iedereen gokken waren vind ik ook nergens op slaan.

Te weinig (interessante) opdrachten in Wie is de mol? 2023

Wat ik ook jammer vond, was dat er niet elke aflevering drie opdrachten waren. Dat zijn we gewend, hoewel er in eerdere seizoenen vaak wel een aflevering tussen zat met minder dan de standaard drie opdrachten. Maar ook dat vond ik dit seizoen vaker gebeuren dan ik zou willen. In de eerste aflevering begon dat al. In plaats van een opdracht begon dit seizoen met de kandidaten die in het bijzijn van de anderen te horen kregen of ze de mol waren. Spannende televisie, maar je hebt er niets aan als je gewoon de mol wil ontdekken. En in latere afleveringen waren er ook minder mogelijkheden om de mol te ontdekken.

In aflevering 2 waren er maar twee opdrachten, net als in aflevering 8 en 9. In aflevering 5 waren er eigenlijk ook twee opdrachten, maar daarvan zou je nog kunnen zeggen dat die uit twee duidelijk aparte onderdelen bestond. Datzelfde geldt voor de roadtrip in aflevering 6. Die bestond eigenlijk uit drie deelopdrachten. Maar die opdrachten waren een stuk minder interessant dan de meeste opdrachten in Wie is de Mol?, waardoor het ook minder leuk is om naar te kijken. Ik wil het liefst gewoon drie opdrachten per aflevering waarbij bijna altijd geld op het spel staat en die interessant genoeg zijn om niet te voelen als een minigame. Dat heb ik dit seizoen van WIDM gemist.

Hoe zou het gaan in het nieuwe seizoen van Wie is de mol?

Het zou me niets verbazen als Wie is de mol? deze trend van meer twists volhoudt in het volgende seizoen. Het lijkt soms alsof in tv-land het idee heerst dat een simpel programma niet interessant genoeg is en spannender gemaakt moet worden om leuk gevonden te worden, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Toch heb ik zoals elk jaar weer genoten van Wie is de mol? (ook al had ik het bij het verkeerde eind). En of er volgend jaar nou net zo veel twists zijn als dit jaar of niet, ik zit volgend jaar januari gewoon weer voor de buis voor een nieuw seizoen van Wie is de mol?