De Nix Factor: ronduit slechte zaterdagavondtelevisie

De Nix Factor

Gisteren was op SBS6 de eerste aflevering van het nieuwe programma De Nix Factor. De eerste reacties op dit programma – dat om de één of andere reden gepresenteerd wordt door Donnie – zijn niet mals. En als je het aan mij vraagt, is dat volledig terecht.

In De Nix Factor gaat elke week een duo van radiopresentatoren een weddenschap aan met topproducers. Het radioduo moet uit een groep kandidaten die zelf weten dat ze niet kunnen zingen op zoek naar de slechtste zanger of zangeres. Het is dan aan de producers om met deze ontzettend slechte artiest toch een hit te scoren.

Op zichzelf is de vraag die in dit programma gesteld wordt best interessant: kunnen topproducers zelfs met mensen die niet kunnen zingen een hit scoren? Het is alleen jammer dat het dat om deze vraag heen is verzonnen zo verschrikkelijk slecht is.

De Nix Factor is een slecht format

In de tijd dat Idols en X Factor nog op tv waren, konden de meeste kijkers altijd genieten van de slechte kandidaten voorbijkwamen. Dat was alleen wel iets heel anders dan wat we zien in De Nix Factor. In de eerste plaats waren de slechte kandidaten in die programma’s een leuke afwisseling van kandidaten die wel konden zingen. Op die manier kon je ook genoeg lachen in die amusementsprogramma’s, waar mensen toch vooral naar keken vanwege de muziekcompetitie.

Bij De Nix Factor is er geen afwisseling: het is allemaal slecht. En niet eens leuk slecht, maar pijnlijk slecht. Ik zit er echt niet op te wachten om een heel programma te luisteren naar mensen die nog dubbel gehard glas kunnen laten breken als ze hun strot opentrekken.

Een ander verschil met die andere programma’s is dat in De Nix Factor de kandidaten weten dat ze slecht zijn. We herinneren ons allemaal waarschijnlijk Herman nog wel, de kandidaat van Idols die vol overgave een lied van Madonna zong en ook nog een poging deed om er sierlijk bij te dansen. Deel van de lol hiervan was dat Herman zelf niet in de gaten had dat het ontzettend slecht was. Daar is in De Nix Factor helemaal geen sprake van.

Daarnaast kunnen weinig mensen in het echte leven echt goed zingen, maar iedereen (zelfs een goede zanger) kan slecht zingen als het moet. Er is dus totaal geen kunst aan wat de kandidaten van De Nix Factor moeten doen.

Waarom Donnie?

Het format van De Nix Factor is dus genoeg op aan te merken, maar ook de presentator is allesbehalve een schot in de roos. Ik geloof dat Donnie best een leuke gozer is, maar een goede presentator is hij niet. Op meerdere momenten vond ik hem ongemakkelijk overkomen en ik denk dat de manier waarop hij praat ook bij een deel van de kijkers een bron van ergernis zal zijn. Ik begrijp best dat je als programmamaker een populair persoon als presentator wil hebben, maar dat betekent niet dat ieder populair persoon ook een geschikte presentator is.

De kandidaten komen razendsnel voorbij

Dan de aflevering zelf. Deze week gingen Wytze de Jager en Klaas van der Eerden van 538 op zoek naar de slechtste zanger van de week. Dat gedeelte ging in een sneltreinvaart voorbij. Van de meeste kandidaten kregen we maar korte stukken zang te horen, waardoor je er als kijker niet echt een sterk gevoel bij kan krijgen, anders dan dat het allemaal slecht is. Daarnaast was het ook niet te volgen waarom sommige mensen niet slecht genoeg waren om kans te maken om uiteindelijk te winnen, want het klonk allemaal nergens naar.

Uiteindelijk was Selina de winnaar van de week. Zij kreeg de kans om een plaat te maken met de topproducers van de week: Sunnery James en Ryan Marciano. Die hadden haar nog niet gehoord, dus ook voor dit duo moest ze nog een keer optreden. Op het moment dat Selina begon te zingen, leek het er heel erg op alsof Sunnery zich realiseerde dat ze misschien toch níet met iedereen een hit kunnen scoren. Gelukkig was Selina zelf ook realistisch en had zij ook geen hoge verwachtingen van het succes van de plaat die ze zouden maken.

De eerste kandidaat met de Nix Factor is gevonden

Vervolgens zagen we het proces van hoe het nummer tot stand kwam. Selina kreeg een makeover, de vader van Sunnery gaf haar een korte zangles en toen was het tijd voor de opname. Toen bleek dat Selina, die bij haar auditie het nummer Bang Bang zong met allerlei hoge noten, alleen maar stukjes hoefde in te zingen met slechts een beperkte vocal range. Hierdoor wordt de voornaamste reden van Selina’s slechtheid op het gebied van zang weggenomen, waardoor de uitdaging om er een hit mee te scoren meteen minder zwaar wordt.

Uiteindelijk bleek gelukkig dat de luisteraars van 538 in meerderheid hadden gestemd dat het nummer van Sunnery, Ryan en Selina geen hit was en Selina dus echt de Nix Factor heeft. Hierna moesten de twee topproducers een kinderfeestje organiseren omdat ze de weddenschap verloren hadden. Ik heb geen idee waarom dat iets toevoegt aan het programma, maar goed.

De Nix Factor is onderdeel van teleurstellende trend

De Nix Factor is het nieuwste programma op de almaar groeiende lijst tv-shows met onbegrijpelijke formats. DNA Singers (hoeveel programma’s die een mix zijn van een detective en muziekprogramma kunnen we nog aan), Blow Up (ongelooflijk dat dat nog een groot publiek trok ook) en Showcolade (zegt het je niks? Wees dan blij) zijn slechts een aantal voorbeelden, maar het lijkt een echte trend. Als je het aan mij vraagt, is er tegenwoordig een stuk minder op tv dat de moeite waard is om te kijken dan vroeger, zeker in het weekend. Ik hoop dat dit snel verandert, maar ik zie het somber in.