Review The Fabelmans: Spielbergs nieuwste succes

Sammy The Fabelmans
Afb.: Universal Pictures

The Fabelmans is de nieuwste film van Steven Spielberg. Deze film is bij de aankomende Oscars genomineerd in maar liefst zeven categorieën, waaronder Beste Film en Beste Regie. Hoog tijd dus om te kijken of ik begrijp waarom deze film zulke positieve kritieken krijgt.

Waar gaat The Fabelmans over?

In The Fabelmans staat – je raadt het misschien al – het joodse gezin Fabelman centraal, en dan voornamelijk zoon Sammy. Vanaf het moment dat Sammy door zijn ouders wordt meegenomen naar een film in de bioscoop is hij geïnteresseerd in het maken van films. Al snel begint hij thuis met het maken van zijn eigen filmprojectjes.

Een aantal jaar later, als Sammy inmiddels een tiener is geworden en met zijn familie is verhuisd van New Jersey naar Arizona vanwege het werk van zijn vader Burt, is Sammy nog steeds bezig met zijn hobby. Ook tijdens een kampeertrip met zijn gezin en de beste vriend van zijn vader, Bennie, filmt hij wat ze er doen. Zonder dat hij het in de gaten had, legde hij vast dat zijn moeder Mitzi en Bennie het wel heel gezellig met elkaar hadden en Sammy is woest als hij dit ontdekt. Sammy kan niet meer normaal doen tegen zijn moeder en op een dag loopt een ruzie zo uit de hand dat Mitzi haar zoon een harde klap geeft.

Vervolgens komen ze weer nader tot elkaar, maar Sammy’s leven wordt er niet makkelijker op als het gezin Fabelman, deze keer zonder Bennie, na een tijdje – opnieuw vanwege het werk van zijn vader – verhuizen naar Californië. Op zijn nieuwe school wordt Sammy namelijk gepest, onder andere omdat hij joods is. En thuis gaat het ook alweer snel bergafwaarts als Mitzi en Burt besluiten te scheiden en Mitzi teruggaat naar Arizona. Dit doet ze niet voordat ze Sammy heeft aangemoedigd om zijn passie te blijven volgen. Dat doet hij ook, en aan het eind van de film, een jaar later, zien we dat het met de filmcarrière van Sammy inderdaad wel goed gaat komen.

De persoonlijk connectie van Spielberg met The Fabelmans

Voor Steven Spielberg is dit waarschijnlijk de meest persoonlijke film die hij in zijn lange carriere gemaakt heeft. The Fabelmans is namelijk gebaseerd op Spielbergs eigen jeugd. Het is geen echte autobiografische film, de personages hebben immers andere namen, maar Spielberg heeft zijn eigen herinneringen in het verhaal verwerkt en zelfs bij zijn zussen gecheckt of de gebeurtenissen in de film overeenkwamen met hun herinneringen van vroeger. Misschien dat Spielberg vanwege de persoonlijke connectie voor deze film nog net iets meer zijn best heeft gedaan dan hij normaal al doet. En met resultaat, want The Fabelmans is wat mij betreft terecht genomineerd voor Beste Film bij de Oscars van dit jaar.

The Fabelmans draait allemaal om het verhaal

In vergelijking met sommige andere films van Spielberg – denk aan Jurassic Park of de Indina Jones-films – is The Fabelmans een kleine film. Geen grote avonturen of special effects; het verhaal staat centraal. Dit verhaal zit vol thema’s waarmee veel mensen zullen herkennen, waaronder pesten, ruziënde ouders en depressiviteit, maar ook het hebben en volgen van een passie. De combinatie van deze herkenbaarheid met een script dat realistisch is omdat het mede geschreven is door iemand die het zelf heeft meegemaakt maakt het verhaal zo sterk, wat bij een kleine film als deze noodzakelijk is om te werken.

De cast levert goed werk

Ook de cast is een belangrijk onderdeel van het succes van deze film. Twee acteurs zijn genomineerd voor een Oscar voor hun rol in deze film. Michelle Williams maakt voor haar rol als Mitzi kans op de award voor Beste Actrice, wat haar vijfde Oscarnominatie betekent. Daarnaast is Judd Hirsch genomineerd voor zijn rol als Boris Schildkraut, een oom van Mitzi. Hij komt nauwelijks voor in het verhaal, maar ondanks dat hij maar een paar minuten in de film te zien is, maakt hij toch genoeg indruk om kans te maken op de Oscar voor Beste Mannelijke Bijrol.

Natuurlijk moeten we de hoofdpersoon ook niet vergeten. Sammy wordt gespeeld door de jonge acteur Gabriel LaBelle. Voor zijn rol in The Fabelmans had hij een aantal rollen op zijn naam staan, maar Sammy is zijn eerste grote rol. Met hoe hij zijn rol neerzet wordt het heel makkelijk om mee te leven met Sammy en sympathie voor hem te voelen. Het is dan ook niet voor niets dat hij verschillende prijzen heeft gewonnen als beste jonge acteur of beste nieuwkomer en dat Spielberg zelf enthousiast was over LaBelle. Wie weet is deze rol in The Fabelmans daarom misschien wel de eerste grote stap naar een mooie acteercarrière voor LaBelle.

De film eindigt met een hoogtepunt

Eén van de hoogtepunten van The Fabelmans is de laatste scène. In deze film krijgt Sammy de kans om kort de bekende regisseur John Ford (gespeeld door David Lynch) te spreken. Deze scène is gebaseerd op een ontmoeting die Spielberg met Ford gehad heeft en Spielberg heeft de letterlijke woorden van Ford in het script opgenomen. Over framing in film zegt Ford in deze scène “When the horizon’s at the bottom, it’s interesting. When the horizon’s at the top, it’s interesting. When the horizon’s in the middle, it’s boring as shit!” Hierna zien we in het laatste shot van de film Sammy naar buiten lopen en dan verandert het camerstandpunt: de horizon gaat van het midden naar de onderkant van het scherm. Deze scène heeft bij een awardceremonie zelfs de prijs voor scène van het jaar gewonnen.

The Fabelmans is het kijken waard

The Fabelmans is een kleine film met een sterk verhaal vol dingen die veel mensen in het echt ook meemaken. Ondanks dat best wel wat van deze dingen niet leuk zijn, vond ik The Fabelmans toch een feelgoodfilm. Onder andere het einde van deze film en de performance van Gabriel LaBelle als Sammy zorgen voor deze feelgoodfactor, waardoor ik meer van deze film heb genoten dan ik van tevoren had gedacht.

Inmiddels is The Fabelmans ook in de bioscoop te zien. Verwacht ik dat deze film een gigantisch publiek naar de bios zal trekken? Nee. Maar vind ik dat The Fabelmans een film is die het verdient om gezien te worden? Dat zeker wel.