Wie is de Mol? 2023: een terugblik op aflevering 1 en 2

Wie is de mol 2023
Presentator Rik van de Westelaken met de kandidaten van Wie is de Mol? 2023 (afb: AVROTROS)

De eerste twee afleveringen van seizoen 23 van Wie is de Mol? zitten er inmiddels op, dus ook het grote speculeren is weer begonnen. Dit jaar gaat de strijd tussen acteurs Soy Kroon en Sarah Janneh, presentatoren Froukje de Both, Jurre Geluk en Sander de Kramer, cabaretiers Annick Boer en Nabil Aoulad Ayad, voormalig topzwemster Ranomi Kromowidjojo, hoofdredacteur Anke de Jong en journalist Daniël Verlaan. Eén van hen is de mol, maar wie? Misschien dat een terugblik op de eerste twee afleveringen van Wie is de Mol? 2023 het iets duidelijker maakt.

De groep begint zonder mol

Dit seizoen van Wie is de Mol? begon zonder mol. Om het begin van het seizoen wat spectaculairder te maken, vonden de makers het een leuk idee als alle kandidaten bij elkaar zouden komen, dan waar iedereen bij is gebeld zouden worden door de mol van vorig jaar, Everon Jackson Hooi, en daar te horen zouden krijgen of ze een kandidaat zijn of de mol. Leuk idee, maar het ging wel ten koste van een opdracht. De meeste afleveringen hebben drie opdrachten, maar vanwege de telefoongesprekken waren er nu maar twee. Dat is voor de kijker een kans minder om de mol te ontdekken, want de telefoongesprekken kon je niet echt wijzer uit worden.

De eerste opdracht

Toen er een mol gekozen was, was het tijd voor de eerste echte opdracht. De kandidaten zaten in duo’s in vijf gesloten kisten die verspreid waren over Kaapstad. Ze moesten binnen de tijd ontsnappen uit de kist door vragen te beantwoorden en vervolgens aankomen op de plek waar Rik op de kandidaten wachtte. Deze plek kon ontdekt worden door de locaties van de vijf kisten te achterhalen en dan lijnen te trekken tussen deze locaties op een kaart van Kaapstad. Waar de lijnen elkaar kruisen, is de plek waar Rik is.

Qua humor begon deze opdracht goed. De kisten waren donker, maar de lichtknop zat aan de buitenkant van de kist. De kandidaten moesten dus in hun beste steenkolenengels aan mensen buiten de kist vragen om het licht aan te doen. Daarna moesten ze ook vragen welke kleur stip het vaakste op de kist stond, want deze kleur correspondeert met de kleur van de vragen die beantwoord moeten worden om uit de kist te komen.

Kandidaten laten zich niet kisten (of toch wel?)

Uiteindelijk waren Sarah en Jurre vrij vlot uit hun kist, even later gevolgd door Froukje en Daniël en Anke en Sander. Ondertussen wordt er ook nog gecommuniceerd met de opgesloten duo’s over de vragen (want die gingen over de kandidaten), maar er werd vooral gefocust op de kaart. Op een gegeven moment besloten Sarah en Jurre om op basis van drie locaties op de kaart de plek waar Rik zou zijn te bepalen. Ze vonden een punt op da kaart en besloten ernaartoe te gaan. Sander en Anke volgden vrij snel daarna. Ze hadden het goed, maar de andere drie duo’s hebben ze in de steek gelaten.

Froukje en Daniël hadden de cruciale locatie van Anke en Sander niet meegekregen, dus wisten niet waar ze naartoe moesten. Ranomi en Nabil en Annick en Soy zaten nog in hun kist en konden geen vragen van de al vertrokken kandidaten meer beantwoorden. Is het vroege vertrek naar de locatie een verstandig besluit geweest om in elk geval iets in de pot te hebben of is één van deze vier de mol? Of vond de mol het een beter idee om helemaal niet aan te komen?

Wie is de Mol: de musical

De tweede opdracht had alles te maken met muziek. De kandidaten moesten zich verdelen in twee groepen: één met kandidaten met een goed muzikaal oor en één met kandidaten die helemaal opgaan in muziek. Die tweede groep ging meedoen met een Zuid-Afrikaans koor en moest proberen om niet ontdekt te worden als niet-lid van het koor, terwijl de andere groep met muzikale mini-opdrachten extra koorleden kon vrijspelen, waardoor voor de zingende kandidaten de kans kleiner wordt om ontdekt te worden. Daarnaast bepaalde deze groep hoeveel geld elke kandidaat waard was.

Het lijkt me dat je als mol niet in de zingende groep wil zitten. Je moet geluk hebben dat je herkend wordt, maar je hebt zelf niet alle controle. Daarnaast ben je misschien maar een heel klein bedrag waard. Stel dat je Anke bent. Mensen verwachten schijnbaar niet van haar dat ze goed kan zingen en is het laagste bedrag waard. Zelfs als je eruit gepikt wordt, heeft je mollenactie maar relatief weinig effect.

Bij Nabil loopt het niet helemaal lekker

Zou de mol dan Froukje, Daniël, Annick, Ranomi of Nabil zijn? Annick viel met haar zangervaring een beetje tegen met het lang vasthouden van een noot, maar in de kist in de vorige opdracht deed ze zo chaotisch dat ik denk dat dat expres is. Ranomi was te onopvallend om iets van te zeggen. Froukje – zo weten we na aflevering twee – is de mol ook niet. Dus dan blijven Nabil en Daniël over. Daniël was vrij dominant aanwezig, maar leek het wel goed te doen, terwijl Nabil Poker Face en Bad Romance door elkaar haalde en vrij laat doorhad hoe één van die miniopdrachten werkte. Zou hij het zijn?

Uiteindelijk waren er best veel extra koorleden verdiend. Tijdens het optreden werden vijf mensen uit het koor aangewezen als de indringers. Slechts twee daarvan waren kandidaten: Sander en Jurre. Maar of dat nou echt verdacht is, vind ik lastig in te schatten. Als er drie echte koorleden uitgepikt worden en drie niet-koorleden niet ontdekt worden, is er vast ook een element van geluk waar je mee te maken hebt.

Paniek in de staalfabriek

Na deze opdracht volgden de eerste test en executie. Sarah viel af, maar aan het eind van de aflevering werd duidelijk dat ze nog terug het spel in kon komen. Haar plek kon ze terugverdienen in de eerste opdracht van aflevering twee, die zich afspeelde in een staalfabriek.

Bij deze opdracht moesten de kandidaten op zoek gaan naar grondstoffen. Deze konden ze omzetten in metalen balletjes die ze in een koker konden gooien. Hoe gevulder de koker, hoe hoger het bedrag. Er waren drie kokers: één tot € 500, één tot € 1.000 en één tot € 1.500, dus € 3.000 totaal. Overigens was het wel zo dat de kandidaten een schok konden krijgen of dat er een drone actief kon worden. Als de drone je spot, verlies je een leven. Als je twee keer gespot wordt, lig je uit het spel.

Wat de kandidaten niet wisten, is dat Sarah degene is die de drone en de schokken activeert. Zij moest zo ver mogelijk komen met een zenuwspiraal. Maar als ze de spiraal raakt, dan worden de gevaren voor de kandidaten geactiveerd. Tegelijkertijd was de spiraal ook voor Sarah belangrijk, want hoe verder ze komt, hoe groter het percentage van het verdiende bedrag dat zij krijgt. Om terug te komen in het spel moest Sarah € 1.500 euro verdienen.

Een shockerende uitslag

De kandidaten werkten in drie trio’s. Met behulp van een soort brancard konden ze de grondstoffen vervoeren, maar aan het begin gebruikte het trio Soy, Annick en Nabil twee brancards, waardoor er één duo aanvankelijk zonder was. Toen dit probleem was opgelost, was iedereen druk bezig met de metalen balletjes de torens op te brengen om ze in de koker te doen, maar als je vlak voor je bij de koker bent een schok krijgt, willen er nog wel eens wat balletjes naar beneden vallen.

Uiteindelijk moesten Nabil en Soy het spel vroegtijdig verlaten omdat ze twee keer gespot waren door de drone. Toch was de koker van € 1.000 helemaal gevuld (op initiatief van Daniël, die het een goed idee leek om met € 1.000 te beginnen), net als een deel van de koker van € 500. Dit betekende ook dat Sarah – die tot 90% was gekomen op de zenuwspiraal – zelfs bij 100% geen kans had om terug het spel in te komen. Deze opdracht was dus haar definitieve afscheid.

Een dramatisch verlopen foto-opdracht

Voor de volgende opdracht werd de groep in tweeën gesplitst. Een groep van vijf (Annick, Ranomi, Jurre, Sander en Nabil) moest in een propmagazijn met behulp van die props muurschilderingen afbeelden. Deze muurschilderingen waren te vinden in de Kaapstadse wijk waar de andere vier kandidaten op dat moment waren. Zij moesten foto’s maken van de juiste muurschilderingen om geld te verdienen. Er waren in totaal zes muurschilderingen om te raden en zes was ook het totaal aantal foto’s dat elk team mocht sturen.

Aan allebei de kanten ging het niet heel soepel. Bij het uitbeelden van de muurschilderingen werden een aantal opmerkelijke keuzes gemaakt die het niet makkelijker maakten voor het andere team. Tegelijkertijd maakten de kandidaten in de wijk foto’s van muurschilderingen die in de verste verte niet leken op wat het andere team had uitgebeeld.

Op de eerste foto die de propgroep doorstuurde, stond heel duidelijk een aap. Meteen zei Soy dat ze niet meteen moesten aannemen dat die aap op de muurschildering moet staan, want het kon ook staan voor een ander dier. Vervolgens opperde Soy het idee om een foto te maken van een muurschildering waar geen dier op stond, maar wel een panterprintje. Later kwam er vanuit de propgroep een foto door waar een man en een duif op stonden. Vervolgens herkende Soy dit in een muurschildering waar wel een man op stond, maar geen duif. Gesteund door Froukje maakte Soy van deze muurschildering de eerste foto.

Een rebus en een goede foto mochten niet baten

Terwijl Soy het beste kader voor die eerste foto koos, wees Daniël de muurschildering aan die daadwerkelijk bedoeld was. Als Soy en Anke een andere kant op zijn, besluit Daniël om ook van deze muurschildering een foto te maken (opnieuw gesteund door Froukje). Verstandig, of is het een mollenstreek? Het was immers al heel snel duidelijk dat de opdracht helemaal de verkeerde kant op ging, waardoor je als mol bij de kandidaten een goede beurt kan scoren door de enige goeie foto in te sturen.

Uiteindelijk was die ene foto van Daniël ook de enige juiste. De kandidaten in de propwinkel hadden nog een kans om het geld te verdubbelen door middel van een rebus. De rebus bestond uit zes voorden die samen een zin vormden. Voor elke goede foto onthulde Rik de rebus voor één woord. Maar met slechts één goede foto kon de groep maar één rebus vrijspelen. Het wordt dan erg lastig om de hele zin te raden en dat lukte dan ook niet.

De tweede afvaller van Wie is de Mol? 2023

Na deze opdracht volgden de test en executie, waarbij Froukje de tweede afvaller werd. Weer een potentiële mol minder, maar omdat ook deze tweede aflevering maar twee opdrachten had in plaats van drie ook weer een opdracht minder om de mol als kijker te ontmaskeren. Hopelijk heeft de volgende aflevering weer drie opdrachten.

Wie is de mol na twee afleveringen?

De grote vraag is natuurlijk: wie is de mol? Dat weten we voorlopig nog niet, maar we kunnen wel kijken wie het meest verdacht zijn na de eerste twee afleveringen. Annick molde te opvallend in aflevering één en Soy in aflevering twee, dus die verwacht ik niet. Ranomi en Sander zijn me nog te weinig opgevallen om er iets zinnigs over te zeggen. Jurre is wel aanwezig, maar die lijkt me oprecht fanatiek en stond bij de muziekopdracht en de muurschilderingsopdracht op de plekken waar je als mol naar mijn idee minder kan verpesten. Anke ging eerder weg bij de kisten en zat in de dramatische fotogroep in de wijk, maar bij de muziekopdracht zat ze in het koor en had ze dus weinig invloed (zeker omdat ze het laagste bedrag waard was).

De hoofdverdachten

Nabil heeft geen geld verdiend bij de kistenopdracht, gaf een fout antwoord bij de muziekopdracht en deed ook weinig goed bij de staalfabriek. Maar als hij de mol is, lijkt het me dat hij bij de foto-opdracht in de wijk wilde rondlopen in plaats van in het propmagazijn. Toch is hij wel een goede kandidaat-mol.

Dan blijft Daniël over. Hij zat bij de muziekopdracht in de groep met controle en bij de foto-opdracht liep hij rond in de wijk met de muurschilderingen. Hij is dus de enige die tot nu toe in de (mijns inziens) meest ideale groepen voor een mol heeft gezeten. Tegelijkertijd lijkt hij het wel goed te doen, dus misschien is het gewoon toeval. Aan de andere kant, Jan Versteegh leek het ook goed te doen, totdat we bij de ontknoping zagen dat hij toch ook heel veel niet goed doet. Daniël en Nabil zijn op dit moment dan ook mijn grootste verdachten.

Wil je weten wat er de komende afleveringen gaat gebeuren en wie steeds grotere potentiële mollen worden? Kijk dan elke zaterdag om 20.30 uur op NPO1 naar Wie is de Mol?.